Tanoda > Beszédindító foglalkozás

Beszédindító foglalkozás téma első dekoráció képe
5bd1e8b28afe1.jpg téma második dekoráció képe

„Az ember született társalgó.”
A kommunikáció életünk része, mely az élet kezdetétől körülvesz minket!
Általa teremtünk kapcsolatot környezetünkkel, a múlttal, a jelennel és a jövővel.

A foglalkozások helyszíne:

Vízivárosi Klub, 1015 Budapest, Batthyány u. 26.

 

A foglalkozások ideje:

hétfőnként 10:30-11:15

 

A foglalkozásokra a bejelentkezés szükséges:

bubocababa{kukac}gmail{pont}com címen, a gyermek életkorának (hónapszámainak) a megadásával!

 

A beszédindító foglalkozásokat logopédus vezeti és a gyerekek életkorához, igényeihez igazítva tartja meg, de a szülő is aktív részese. A foglalkozások során sok tanácsot, megfelelő mintákat, ötletet kapnak a szülők a gyermekük beszédének fejlesztéséhez. Szakemberként segítek azoknak a családoknak is, ahol egyéb fejlesztéseket, kivizsgálásokat látok szükségesnek.

 

Az én beszédindító foglalkozásom minden gyermeknek való, annak is, akinek tényleges eltér a fejlődése, de annak is, akinek nem (jelentős).
Viszont, ha bizonytalanok vagyunk, hogy kell-e fejlesztés a gyermeknek, akkor mindenképpen hasznos a beszédindító foglalkozásom, mert többet ad, mintha kihagynánk.
(Az időben elkezdett fejlesztés felgyorsítja a beszéd- és nyelvi fejlődést.)

  • Kiket várunk a foglalkozásra?

    Ezt a foglalkozást azoknak a gyerekeknek ajánlanám, akik még nem beszélnek, vagy csak néhány szavuk van, de erre a foglalkozásra nemcsak eltérő beszédfejlődésű gyermekeket várok, hanem minden olyan kisgyermeket (szülőjével), akik szeretnének egy izgalmas, játékos beszédközpontú, kommunikációt fejlesztő foglalkozáson részt venni. 

    Több statisztika, vizsgálat "lebeg elvárásként" a gyerekek fölött, és sok szülő is tudja akár számokban is kifejezve, hogy mennyi szót kellene már tudnia gyermekének ebben az adott életkorban. Van aki megkapja (akár valamilyen szakembertől is), hogy "nem kell izgulni, nem kell kivizsgálni, majd behozza ...", sokan mégis izgulnak, hogy nagy a lemaradás, valami gond van, de fejlesztésre nem jutnak el. 

    Ami igaz az igaz, nagy lehet a gyerekek fejlődése között a különbség, és sokan már érthetőbben, gazdagabb szókinccsel  is tudnak beszélni, vannak akik később de csaknem ugyanolyan szinvonalon beszélnek 2-3 éves korukra. Mégis szerintem nagyon fontos azt látni, hogy hol tart a gyermek érdeklődése, milyen a kommunikációja? Kifejezi-e magát valahogy, és hogyan viseli a kudarcot, ha nem értik őt meg, illetve ha ő nem ért valamit? Szoktam nézni azt is, hogy mekkora a gyermek passzív szókincse (hány szót ért meg). Emellett végig kell gondolni, kivizsgálni-ha kell-, az organikus okokat (hallás, beszédszervek állapota -nincs-e lenőtt nyelvfék, milyen az arc és nyelv izomzata). Ezek után kaphatunk teljes képet arról, hogy van-e és milyen jellegű elmaradása a gyereknek, és hogy milyen szinten kell őt megsegíteni. 

    Viszont, ha bizonytalanok vagyunk, hogy tényleges elmaradása van -e a gyermeknek vagy kell-e fejlesztés nekik, akkor mindenképpen hasznos a beszédindító foglalkozásom, mert többet ad, mintha kihagynánk.
    (Az időben elkezdett fejlesztés felgyorsítja a beszéd- és nyelvi fejlődést.)

     

     

     

  • Foglalkozások tartalma általában

    - Beszédkedvet fokozó játékok

    - Beszédszervi ügyesitő játékok

    - Hallási figyelmet fejlesztő játékok

    - Szókincsbővítő játékok

    - Emlékezetfejlesztő játékok

    - Finommotorika fejlesztő játékok

    - Logikus gondolkodást fejlesztő játékok

     

    Első rész: 
    Ha új résztvevő van, akkor mindenképpen átbeszéljük 
    - a "Katica szempöttyöket" lényegében azokat a szempontokat, amikre figyelni érdemes, amikor gyermekeikkel beszélgetünk (ahogy gyermekünket beszélni tanítjuk).
    - lehetőség van arra is, hogy az új részvevők is elmondhassák, hogy szerintük hol tart a gyermekük fejlődése, és milyen problémákat tapasztalnak.
     
    Fő rész: (módszer, technikák, tanulás)
    A foglalkozást én (logopédusként) úgy vezetem, hogy minden család profitálni tudjon belőle, mintát, ötleteket kapnak az otthoni (beszédfejlődés központú) játékhoz
    - Lesznek közös foglalkozások, játékokat (énekléssel mondókázással is), ahol nem csak a beszédre,artikulációra, beszédkedv felkeltésre, beszédértésre és szókincs bővítésre térünk ki, hanem a mozgásra, vizuális figyelemre, hallásra és emlékezet fejlődésre is. (Valószínű, hogy nem minden órán mindenre, de azért ez egy komplex fejlesztés)
    (- Ha már ismerem a résztvevőket, akkor egyre jobban tudom igazítani a feladatokat a gyermekekhez.)
     
    Játék rész:
    Ebben az életkorban a gyerekek, habár szívesen találkoznak a társakkal, és sok-sok interakció is lehet közöttük, mégis legjobban a szüleiktől tudnak tanulni, így én fontosnak tartom, hogy elsősorban a szülőket tanítsam meg arra, hogy hogyan tudjanak hatékonyabban kommunikálni gyermekeikkel. Valamint szem előtt kell tartanunk, hogy a gyermekek (és igazából minden ember) arról tud legtöbbet tanulni, ami őt érdekli, és ösztönösen is kiválasztják azt, ami számukra fejlesztő lehet. 
    Vagyis a foglalkozás másik nagy része: a "szabad játék választás". Az óra elején bemutatott játékokból a gyermek kiválasztja, amivel játszani szeretne, a szülő pedig tanítja őt.
    Természetesen itt még én is be tudok segítek az interakciókba, hogy ezt követően otthon már hatékonyabban menjen a beszélgetés.

     

  • Mit ad a családoknak ez a beszédindító foglalkozás?

    Gyermekekkel és szülőkkel foglalkozom már jó ideje,és az utóbbi időben a kisebbik fiúnk kapcsán már sok gyerekfoglalkozáson voltam, 
    ezért azt nem mondanám, hogy az én beszédindító foglalkozásom minden órája különböző, 
    de az biztos, hogy 
    - nem szokványos 
    - nem sablonos, 
    - nem egy meghatározott, behatárolt dal / mondóka / szó- / mondat- / "anyag" mennyiségből táplálkozik. Ennél sokkal több és összetettebb, személyre szabottabb.
     
    Ezeket a foglalkozásokat is nagyon kedvelik a gyerekek, (és a szülő sem unja meg őket),
    - de például eltér az intézményi logopédiától abban, hogy itt a szülői szerepkör sokkal erősebb, hiszen ebben az életkorban a szülő jobban tudja motiválni a gyereket, mint a pedagógus,
    - valamint nem kötelező rá járni
    - sokkal kötetlenebb (minden szempontból),
    - a gyermek érzi, hogy nagyobb a szabadsága van, ami így duplán hasznára válhat.
     
    A beszédindító foglalkozásom sajátossága, hogy a humor is szerepet kap benne, illetve nagyon fontosnak tartom, hogy támogatom és segítem a módszeremmel 
    - a gyermek személyi fejlődését, önképét, helyes önértékelését, önbizalmát, valamint 
    - a szülő-gyermek kötődést is megerősítem.
     

    4. Egyéb tudnivalók a beszédindító foglalkozásról:

     
    - előzetes bejelentkezés szükséges, de ha valamiért 1-1 foglalkozást ki kell hagyni, akkor sincs semmi kötelezettség
    - előfordulhat hogy házi feladatokat javasolok a szülőknek a foglalkozások végén
    - amennyiben úgy ítélem meg, hogy hasznos lenne, akkor javasolni fogok bizonyos fejlesztő eszközök, játékok, könyvek megvételét a szülőknek (sőt kérés esetén megvitathatjuk, hogy a szülő által választott fejlesztésre szánt "eszköz" szükséges-e, megfelelő-e az adott gyermek részére.
    - amennyiben szükségét érzem, vagy a szülő kéri, akkor egyéb kivizsgálást, terápiát is javaslok (segíthetek a szakember keresésben is)
    - kiscsoportos foglalkozás, maximális gyerekszám 10-12 fő. (Nemcsak a teremnagysága miatt, de efölött nem tudom garantálni, hogy minden család a legtöbb figyelmet, segítséget megkaphassa.)
     

    5. A foglalkozás költsége:

     
    Az első foglalkozáson a részvétel ingyenes
    A csoportos foglalkozások díja 
    - 2-4 fő esetén: 2500 Ft / alkalom
    - 5-8 fő esetén: 2400 Ft / alkalom
    - 10-12 fő esetén: 2300 Ft/ alkalom
    Bérlet vásárlására is lehetőség van, ez esetben a tanfolyam díja alkalmanként 2200 Ft (a bérlet részleteiről az érdeklődőnek külön levelet küldök)
     
    - a foglalkozást lehet online előre fizetni (ez esetben kérem ezt e-mailben a jelentkezéskor jelezzék),
    - rendezhető a helyszínen, készpénzben is.